Wereldprimeur Citroën C5 6 juni 2021

Citroën heeft het doek van de nieuwe C5-X getrokken.

 

Het studiemodel CXperience, wat een geslaagde moderne interpretatie van de CX was, vormde de basis voor Citroëns volgende grote middenklasser. Voor de definitieve productieversie is er gelukkig niet te veel aan model bijgeschaaft. Er is wel voor een afwijkend concept gekozen. Dit is de nieuwe Citroën C5 X.

Verlengde bodemplaat

Citroën positioneert de nieuweling naast de C5 Aircross. Het onderstel deelt de C5X met de C5 Aircross. De C5 X oogt veel dynamischer dan de hoekige Aircross en hij is een fractie langer. Het meetlint eindigt bij de achterbumper op 4,805 meter. De breedte en hoogte bedragen achtereenvolgens 1,865 en 1,485 meter. De wielbasis is een stukje langer dan die van de C5 Aircross. Binnen genoemde afmetingen heeft Citroën een opvallend gestileerde crossover neergezet. Voor het front zet de ontwerpafdeling de lijn van de C4 door. De lichtunits zijn in een V-vorm gepositioneerd en vormen over het gehele front een X. Een leuke gadget is te vinden aan de achterzijde. Daar is het V-symbool in de LED-verlichting doorgevoerd.

Hogere zitpositie

De daklijn ligt hoger dan bij de traditionele sedans. Zo is ook de zitpositie wel 4 tot 7 cm hoger. De C5 X is tegelijkertijd minder hoog dan een SUV. Het silhouet doet denken aan een combinatie van een coupé en een lifestyle-combi. Een opvallend detail is de dubbele spoiler op de achterzijde. Anders gezegd, hij heeft een windgeleider die doorloopt vanaf het dak, en een spoiler ter hoogte van de achterlichtunits.

Advanced Comfort

Op technisch vlak introduceert Citroën een opgewaardeerde versie van het Advanced Comfort-programma, inclusief de Advanced Comfort-stoelen. De C5 X krijgt als eerste het Advanced Comfort-actieve onderstel. Om het comfort extra te verhogen, monteert Citroën akoestische voor- en achterruiten. Op veiligheidsgebied monteert Citroën een Head-up display van een nieuwe generatie, het transparante plaatje uit het verleden maakt plaats voor een systeem dat informatie rechtsteeks op de voorruit projecteert. Dit komt de veiligheid ten goede komt.

Het interieur kent diverse bergvakken. Voor grote spullen is er een bagageruimte van ruim 545 liter. Met achterbank neergeklapt bedraagt het volume 1640 liter. Citroën stelt dat de laadvloer met platte achterbank vlak is. Een bijzonder handige vinding is de rolhoes welke aan de (elektrisch te bedienen) achterklep gekoppeld zit, die de toegang tot de bak vergemakkelijkt wanneer de klep opent.

Elektrificatie onderweg

Citroën levert de C5 X alleen met benzinemotoren, waarvan één krachtbron geëlektrificeerd is. Die motor met elektro-ondersteuning is tevens de krachtigste aandrijflijn die voor het topmodel beschikbaar is. De 1,6-liter viercilinder met elektromotor tussen het motorblok en de transmissie levert een systeemvermogen van 225 pk. Met deze combinatie ka de C5 X meer dan 50 km in de volledig elektrische modus rijden.

Een volledig elektrische C5 X staat nog niet op de planning. Diesels komen er absoluut niet.

Introductie Citroën C5 X

De Citroën C5 X is vanaf oktober te bestellen bij Bennie Wilmink. De productie start kort daarna. De eerste demonstratie en showroom auto’s worden begin 2022 uitgeleverd. Prijzen zijn nog niet bekend maar deze worden ruim voor de marktintroductie op deze pagina met u gedeeld.

 

 

HomeCitroënNieuwsWereldprimeur Citroën C5